söndag 17 februari 2008

Snöskoteråkning i Funäsdalen

Det har varit lugnt för mej på rcfronten ett tag nu men jag tänkte att jag kunde skriva några rader om en tripp till Funäsdalen som jag och några kompisar gjorde för ett par helger sen.
Vi var 6st som en tordagkväll styrde iväg med snöskotrarna på släp mot Funäsdalen och riktig vinter med snö något som vi inte varit bortskämda med här hemma denna vinter.
Dom andra hade varit upp en gång tidigare och kört medans jag inte hade åkt en meter så jag var riktigt sugen på att får köra lite.
Det var riktigt busväder på väg upp med snö och blåst så det var till att köra lugnt men det blev bättre efter att vi passerade sveg men när vi kommit en bit ovanför hede så började det igen och höll i sej resten av vägen.
På fredag var det dags att lasta av och sticka ut på lederna och vilka leder sen ! det var flera som var nypistade så det var helt suverän åkning hela dan.
På lördagen så hade det snöat och blåst på natten så dom hade inte varit ut och pistat nåt men lederna såg bra ändå så det blev en hel dag igen men på kvällskvisten när vi var på väg hem hade det blivit riktigt gropigt så det var kämpigt att hänga med dom andra med min gamla 95ans polaris xlt. Efter en lördagkväll på krogen så vaknade vi på vid 5 tiden på morgonen och frös som katten det var 4+ grader i vagnen det var säkringen som hade gått till värmen och självklart så hade det blivit riktigt kallt under natten -30 så det tog ett tag innan värmen kom tillbaka.
På söndagen var det bara att lasta och bära av hemåt igen men nu hade man blivit så biten på skoter igen så nu kom suget på en nyare maskin så det blev till att annonsera på blocket när jag kom hem.
Jag hade lite tur och lyckades sälja min dock lite billigare än vad jag hade tänkt men det är inte det enklaste att bli av med en snöskoter när det inte finns nån snö.
Så förra helgen hade jag hittat några intressanta maskiner som jag åkte iväg till dalarna för att titta på men ingen av dom var som jag hade hoppats så jag fick åka hem tomhänt och tur var det för när jag kom hem så hade det kommit ut en skidoo mxz som såg riktigt bra ut så jag drog iväg igen ner till Falun å den var i bra skick så nu har jag en maskin som jag borde hänga med dom andra lite bättre med.
Nu planeras nästa resa till Funäs men först så ska jag till Falun nästa helg för min första buggytävling innomhus så det ska bli kul.
Läger in ett par bilder på den gamla skotern och den nya.
Tills nästa gång Ha de !


Xlt sp 600 95a

Mxz 800 01a

Inga kommentarer: